گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

بایگانی

مسلک قلابی اکنکار

دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۱، ۰۲:۲۷ ب.ظ


اکنکار
تاریخ شروع و موسس: 
اکَنکار طریقت قدیمی است که در حدود سال ۱۹۶۵ از حالت پنهانی در آمد. بنیانگذار این طریقت پال توئیچل بود. مرکز این طریقت در شهر چنهسن در ایالت مینهسوتا در آمریکا است .

اعتقادات :
 پیروان این طریقت معتقدند که اکنکار دانش باستانی سفر روح است. مقولهای درباره انعکاس آگاهی درونی است که از میان وضعیتهای تحتانی به وضعیتهای شعفناک و نشئهآور الهی سفر میکند. آنها می گویند ما اسلام را قبول داریم و برای کامل کردن و بهتر کردن اسلام آمده ایم !
می گویند در اسلام معتقد به خدا می باشند اما چون  این خدا انسان را محدود می کند خدایی خوبی نمی باشد به این خاطر که  برای  افراد تکالیف وضع کرده است و آنها را موظف به انجام آنها می کند پس خدای  خوبی نیست و در بعضی گفتارها و عقاید دیگر این خدا را شیطان می گویند.
—آنها قائل به عدم ممنوعیت ازدواج با محارم هستند بگونه ای که چند نفر از افراد این گروه که در ایران ادعای جانشینی می کنند با مادر و خواهر خود ازدواج کرده اند.
—اِکنکارجهان را دارای یازده طبقه می داند.و معتقد است هرطبقه ای حاکم یا پروردگارخاص خود را دارد.!و خدای ادیانی همچون اسلام ،مسیحیت و دیگر ادیان مشهور جهان خدای جهان  مادی  هستند .


معتقدند که معیار وملاک برتری هر شخص به اندازه ی ثروت اوست – خودشان را از تعبیر کنندگان خواب می دانند – معتقدند که با امام زمان ارتباط دارند – می گویند که اینان به حضرت موسی (ع) ، حضرت عیسی (ع) ، مولانا ، کلمپ و ... کمک کردند در اتفاقات پیش آمده بر آنان – چند خدایی را قبول دارند – و ....
  بررسی فرقه ی اکنکار
در میان جنبش های شبه معنوی جدید ، « اکنکار» ، شاید تنها فرقه شبه دینی جدید باشد که بصورتی منسجم تر و مشخص تر در ایران به تبلیغ پرداخته است. مروجین این فرقه انحرافی مدعی هستند مکتب اک می تواند توسط افراد با مذاهب مختلف پذیرفته شود و مذهب قبلی آن هارا قدرتمندتر سازد . اکنکار نیز مانند بودیسم و هندو به تناسخ و حلول(زندگی های مکرر)اعتقاد دارند اکها برخلاف بوداییها به دنبال تجربه خدا هستند یعنی برای خود خدایی را متصور هستند و نور و صوت خداوندرا مطرح می نمایند آنها می گویند هدف اصلی ما این است که فرد درک کاملتری از زندگی خود داشته باشد .
موسس این عرفان پال توئیچل است.نامبرده عضو نیروی دریایی ایالت متحده آمریکا بوده که در سال  1965  مثلا  به روشنایی رسیده و تعالیم اش را تحت عنوان « عرفان اک » عرضه کرده است. مکتبی تعلیم گرفته از آموزه های یکی از اهالی تبت بنام « ربازارتابارز» توئیچل خود را پیامبر می دانست و پس از خود نیز این مقام را به شخص دیگری به نام «هارولد کلمپ» عضو نیروی هوایی ایالت متحده آمریکا که شاگرد  سری او بوده واگذار کرد که امروزه استاد حق در قید حیات در طریقه اکنکار بشمار می آید . کتاب این فرقه « شریعت کی سوگمات » نام دارد و مکتب یاد شده نیز به « فرقه ی دانش باستانی سفر روح » اشتهار یافته است .  
اِکنکار خود را ریشه اساسی و اصلی تمامی ادیان و مذاهب دانسته و پیروان آن معتقدند که دیگر مذاهب ، شکل انحراف یافته ای از مکتب « اک » به شمار می آیند . خلاصه طریقه اک آن است که باید روح را از بدن جدا کرد. راهکارهای مختلفی را برای نیل به هدف فوق ارائه می کنند یکی از این راهکارها  استفاده کردن از مواد مخدر با  تمامی انواع آن است .  دوم روابط است  . سوم یوگا و  چهارم نوشیدن مشروبات الکلی است.  متاسفانه یکی از طریقت های سری که در ایران در حال نفوذ بسیار گسترده و می توان گفت با نفوذترین طریقت ها ی ذکر شده در ایران اول اوشو و بعد اکنکار است. کلمپ که استاد این فرقه استدر حدود ۶۰ کتاب بزرگ دارد و دوسال پیش اعلام کرده که من دوسال دیگر از دنیا می روم و رهبر بعدی از آسیاست.الان ۳ نفر در  ایران هستند که به حد استادی در این فرقه رسیده اند و فعلا هم بین آنها  اختلاف شدیدی بر سر رهبری این فرقه وجود دارد.تا آنجایی که سقط جنین ، طلاق ، همجنس گرایی و ازدواج با محارم و... را رد نمی کنند و یک مسئله شخصی می شمارند . ترویج آیینهای ساختگی و وارداتی در ایران رو به افزایش است. اگر اخیراً به مناطق کوهستانی تهران رفته باشید، با شنیدن فریاد «هیو» متوجه خواهید شد که طرفداران آیینی جدید در پایتخت ایران نیز فعال شده اند. گروهی که نام خود را «آکیست» گذاشته اند، آیینی ساختگی را در حال ترویج هستند که پس از چند کشور خارجی، امروزه شاهد فعالیت طرفداران آن در ایران نیز هستیم. در اعتقادات «آکیست» هیو نور و صوت خداست و تکرارکنندگان آن به میزان تکرارشان به درجات معنوی دست پیدا کرده و به خدا نزدیک می شوند!  متاسفانه برخی از طرفداران  اک با تعصبی بسیار عجیب و غیر منتظرانه خود و استاد زنده اک خویش را تنها راه خدا و شنیدن صدای او توهم کرده اند در حالی که همه انسانها در آشکار و نهان با خدای خود در ارتباطند و صدا و نور خدا را نه در استاد اک بلکه در همه زمزمه های پرندگان و رنگین کمان آسمان و زمزمه های جویباران و گفتگوهای کودکان می بینند و می شنوند . برخی از طرفداران اک خدا را به جای گلها و سبزه ها و همه چهره های ظاهری  و باطنی طبیعت تنها در راهها مخفی و نهانی می جویند  و تصور می کنند که تنها راه تجربی و عملی و عرفانی ناب و مستقیم برای رسیدن به نور و صوت خدا را کشف کرده اند . بسیاری از تعالیم اک تنها متکی برتلقینات  توهم آمیز و رویایی از حضور استاد زنده اک در پشت همه درها و صداهاست .آیین خرافی مذکور به رغم این که در شعارهای خود بر پایداری خانواده تأکید دارد، ورودیهای خود به آکیست را با از هم پاشیدگی خانواده و گوشه نشینی اعضایش، روبرو کرده است. از دیگر تبعات عضویت در این فرقه، پشیمانی زودرسی است که اعضا را با پوچی روبرو کرده و در اثر فشارهای ناشی از این موضوع، برخی از آنها دست به خودکشی زده و در میان جوانان نیز ازدواج گریزی شاخصه مهم آکیست به شمار می رود. پیروان این مکتب مدعی اند که از طریق رویا بینی ، خود را تا مقام « همکار خداوند » ارتقا می دهند . از این طریقه امروز شصت کتاب به زبان فارسی ترجمه شده و با تیراژهای گسترده به چاپ رسیده است.
معبد مرکزی این فرقه در ایالت مینه سوتای آمریکا بر پا شده که پیروان اصلی آن هر ساله در زمانی خاص به آنجا سفر کرده و آداب  این فرقه را بجا می آورند .
روش تبلیغ : چاپ کتاب – سایت اینترنتی و جلسات سخنرانی                                                                                                            
اعتقادات اِکنکار
نفی شریعت:
 بشرفطرتا ٌبه داشتن یک مقام پدری ویک مادر محتاج  است و روحانیان  با درک چنین  نیازی سعی کرده اند ارضای آن نیاز را تحت کنترل خود بگیرند. وباجعل قوانین ومقررات خشک وخشن این ذهنیت را القا کرده اند که اگرکسی به این مقررات عمل کند، رضایت پدرآسمانی وخدا راجلب کرده است(ولی همین فردمی گوید:
 به جای نمازخواندن بگو «هیو» تا روحت پرورش  پیداکند)! در جواب باید گفت که شما دچار تناقض شده اید ، گاه می گویید تمام ادیان از اک گرفته شده و گاه می گویید اصلا شریعتی وجود ندارد !!!
تناسخ :
اعتقاد به تناسخ دارد ( یعنی اینکه هر انسان بعد از فوت در جسم انسانی دیگر به این جهان باز می گردد) .
تبلیغ تکثر گرایی:                                                                                                                                                       از نظر رهبران اکنکار لزومی به تغییر دین پیروان و طرفدارانشان نیست چرا که آنان معتقدند اعتقادات اکنکار با   همه ی ادیان سازگاری دارد . در حالیکه اسلام نظریه ی پلورالیزم دینی را قبول ندارد و برنامه ی خود را برتر ین و کاملترین برنامه می داند ( ان الدین عند الله الاسلام ) 1.
دعوت به اباحی گری :
برای اکنکار ها مسائل و روابط جنسی امری شخصی بوده و در مورد آن اظهار نظر نمی کنند . در حالیکه را ه ورود به زمینه ها ی انحرافی را از این طریق فراهم نموده اند و غیر مستقیم به ترویج آن پرداخته اند.
به این مطلب توجه فرمایید : ( جولی دختر زیبا و خوش اندامی بود که بسیار می رقصید زیرکی و هوشیاری جولی او را به هم صحبتی مناسب با اغلب مردان می نمود ... در همین هنگام جولی دست او را گرفت و او را بوسید ! هاروی گفت : اگر من مردی که باید باشم می بودم از تو می خواستم که با هم ازدواج کنیم ! جولی گفت : هاروی فرق چندانی نمی کند . من حتی از بودن در کنار تو لذت میبرم . ! آیا خود این مطلب از سوی رهبر این فرقه ترویج دهنده ی مسائل غیر اخلاقی نیست ؟ 1
نقد :
 معتقدین به اکنکار چند خدایی را قبول دارند در حالیکه اگر چنین باشد در وهله ی اول جسمیّت خدایان به میان می آید و بعد بودن حدّ و مرز برای خدایان . و اینجاست که سوال مشود آن چگونه خدایی است که محدود به زمان و مکان است و نمی تواند در همه ی امور جهان دخالت کند؟
همچنین معتقد هستند که خدا جسم دارد !  اگر خدا جسم دارد باید به چشم دیده شود پس چرا اینگونه نیست ؟ و اگر جسم باشد باید جا اشغال کند و محدود به زمان و مکان باشد درحالیکه چنین نیست .
معتقدند که معیار وملاک برتری هر شخص به اندازه ی ثروت اوست ! اگر چنین باشد پس افراد متوسط و کم درآمد جامعه برای هیچ خلق شده اند و در خلقت آنها بیهودگی وجود دارد ؟ در حالیکه این امر با حکمت الهی ناسازگار است .
می گویند خدا انسان را محدود می کند ! اگر منظور از محدودیّت وضع قوانین برای سعادت بشر است که هدف از آن رسیدن به کمال است و  این امر محدودیّت نیست بلکه آزادیست . هم آزادی برای خود و هم برای دیگران چون اگر این قوانین نباشد آمریکای کنونی با همان قوانین جعلی بوجود خواهد آمد .


  • آشپزباشی سرآشپز

اک

عرفان اک

اکنکار

طریقت اک

نظرات  (۲)

اکانکار رو برای شما یه جور دیگه تعریف کردن.....شما باید تعصب دینی خودتو کنار بذاری و با ذات و فطرت انسانی خودت جوانب رو بسنجی....من در مورد اکانکار،چیز هایی متفاوت از حرف های شما مطالعه کردم.....برای مثال اکانکار به شدت با مصرف مواد مخدر ومشروبات الکلی مخالف هست....باشد که بیشتر فکر کنید...برکت باشد
براچی با تعصب دینی حرف میزنی.واقعیت رابگویید.شما میگید اکنکار دروغ میگه اماخودتان دروغ میگویید.اکنکار راباید درک کرد شناخت وتجربه کرد.نه اینکه فقط هربزنی.برکت باشد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی