گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

بایگانی

مصحف فاطمه چیست؟

سه شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۱، ۰۵:۰۲ ب.ظ


مصحف فاطمه چیست؟
نکته زیبا و دقیقی که ذهن و اندیشه شما را به سوی چنین مقوله و پرسش‏هایی پیرامون آن معطوف داشته است در حقیقت پرداختن به نکته‏ای است که از دیرباز موضوع بحث و گفت‏وگوی عالمان و اندیشمندان بوده است، ورود به این مقوله مستلزم تمهیداتی است که ذیلاً بدان اشاره می‏گردد.

چیستی مصحف‏؟
کلمه مُصْحَف (با هر سه حرکت میم) اکنون بیش‏تر به معنای «قرآن» به کار می‏رود؛ اما در لغت به معنای مجموعه برگه‏هایی است که میان دو جلد جمع آوری شده است و امروزه «کتاب» خوانده می‏شود. بنابراین، منظور از «مصحف فاطمة(س)، کتاب فاطمه(س) است که در بعضی از روایات اهل سنت نیز به آن اشاره شده است. راویانی چون «ابی بن کعب» وجود کتابی نزد آن حضرت(س) را تأیید کرده‏اند.
بدین ترتیب سخن کسانی مانند «ایجی» در مواقف و «جرجانی» در شرح مواقف و ابو زهره در کتاب «امام صادق(ع)» که مدعی شده‏اند، شیعه به قرآنی منسوب به فاطمه(س) که غیر از قرآن رایج میان مسلمانان است، اعتقاد دارد، نادرست است و در عدم رجوع به روایات شیعه و نیز عدم دقت در معنای مصحف ریشه دارد.
مصحف فاطمه و محتوای آن‏؟
درباره ماهیت این مصحف در منابع شیعی روایات فراوان یافت می‏شود. در این احادیث محتوا، حجم، زمان نگارش کیفیت نگارش مصحف بیان شده است. البته در نگاه ابتدایی اختلافاتی میان این روایات مشاهده شود؛ اما با کمی دقت توجیه می‏گردد. بعضی از روایات مطالب آن را غیر از مطالب قرآن دانسته‏اند. بر اساس شماری از احادیث در این کتاب مطالبی چون وصیت حضرت فاطمه(س) مصیبت‏های فرزندان آن حضرت(س) در طول زمان‏، پیشگویی حوادث آینده‏ و تمام پادشاهانی که بر زمین حکم خواهند راند، نوشته شده است.
دسته‏ای از روایات نیز از اشتمال این مصحف بر تمام احکام حلال و حرام حتی حکم عملی که موجب نصف شلاق می‏شود، سخن به میان آورده‏اند. بر اساس بعضی از احادیث، امام صادق(ع) حوادث تاریخی ای چون ظهور زندیقان را پیشگویی کرده و گفتارش را به مصحف حضرت زهرا(س) مستند دانسته است.
این روایات با هم ناسازگار نیستند؛ زیرا ممکن است همه مطالب یاد شده در آن مصحف وجود داشته باشد و هر روایت بخشی از محتوای آن را بیان کرده است.
بعضی از معصومان حجم مصحف را سه برابر قرآن شمرده‏اند.
زمان و کیفیت نگارش‏
مهم‏ترین مطلب درباره این مصحف، زمان و کیفیت نگارش آن است که مسأله ارتباط حضرت زهرا(س) با جبرئیل و دیگر فرشتگان الهی در همین جا مطرح می‏گردد.
در چند روایت، کیفیت نگارش آن بدین صورت مطرح شده است: پیامبراکرم(ص) مطالب را املا می‏کرد و حضرت علی(ع) می‏نوشت.
پس درباره سبب علت انتساب مصحف به حضرت فاطمه(س) می‏توان گفت، آن کتاب نزد حضرت زهرا(س) نگهداری می‏شد یا آن حضرت واسطه رسیدن بعضی از مطالب به دست حضرت علی(ع) بوده است.
برخی از روایات نیز مصحف را رهاورد املا و وحی مستقیم خداوند بر حضرت زهرا(س) دانسته‏اند. بر اساس روایات دیگر، بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) خداوند فرشته‏ای را نزد حضرت زهرا(س) می‏فرستاد تا در غم پدر دلداری اش دهد، وی را از مکان و جایگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره مطالب مختلف به گفت‏وگو بنشیند. حضرت فاطمه(س) سخنان آن فرشته را به حضرت علی(ع) منتقل کرد و آن حضرت(ع) آن‏ها را به نگارش در آورد. روایتی این فرشته را جبرئیل(ع) معرفی کرده است.
میان این احادیث نیز ناسازگاری وجود ندارد؛ زیرا می‏توان گفت خداوند به وسیله فرشته‏ای از فرشتگان خود به نام جبرئیل(س) با آن حضرت(س) سخن گفته است.
به نظر می‏رسد در توجیه این ناسازگاری باید گفت، فاطمه زهرا(س) یک مصحف داشت. بخشی از این کتاب را به مطالب دریافتی از پدرش اختصاص داده بود و بخشی دیگر را به مطالب جبرئیل(س).
امکان نزول جبرئیل بر فاطمه
اشکال دیگر روایات دسته اخیر، قطع وحی پس از رسول اکرم(ص) است؛ به عبارت دیگر، ما مسلمانان معتقدیم پیامبر اکرم(ص) خاتم انبیا بوده، بعد از وفات آن حضرت(ص) ارتباط میان زمین و آسمان قطع و وحی منقطع گشته است. بنابراین، چگونه فرشته بر حضرت زهرا(س) نازل می‏شد و با آن بزرگوار گفت و گو می‏کرد.
در پاسخ بدین اشکال باید گفت، طبق آیات قرآنی، نزول فرشته الهی و ارتباط خداوند با غیر پیامبران از طریق فرشتگان و وحی امکان‏پذیر است؛ چنان که آیات بسیار از ارتباط فرشته با حضرت مریم(س) سخن می‏گوید و خداوند ارتباط خود با مادر حضرت موسی‏(ع) را وحی می‏خواند. و وقتی امکان این ارتباط با زنانی چون مادر موسی(ع) و حضرت مریم(س) پذیرفته شد، امکان و وقوع آن درباره حضرت فاطمه زهرا(س) که از سوی پیامبر اکرم(ص) سرور همه زنان در همه زمان‏ها معرفی شده، به طریق اولی پذیرفتنی می‏نماید. منظور از انقطاع وحی و قطع ارتباط زمین و آسمان بعد از پیامبراکرم(ص) قطع ارتباط میان خداوند و فردی به عنوان پیامبر و مأمور ابلاغ است نه عدم امکان ارتباط زمینیان با خداوند و فرشتگان. بر اساس روایات شیعه، نوعی ارتباط میان امامان معصوم(ع) و خداوند وجود دارد. در روایات اهل سنت نیز بعضی از افراد «مُحَدَّث» معرفی شده‏اند. «محدّث» یعنی کسی که با فرشتگان الهی نوعی ارتباط دارد و از آن‏ها حدیث دریافت می‏کند.
مصحف نزد چه کسی است
روایات شیعه نشان می‏دهد این مصحف در زمان‏های مختلف نزد امامان معصوم - علیهم السلام - بوده، از امامی به امام دیگر رسیده و جز آن بزرگان کسی بدان دسترسی نداشته است. بر اساس این روایات، امامان با استفاده از آن حوادثی را پیشگویی و احکامی را بیان کرده‏اند.
تذکر
کتاب‏هایی که اخیراً با عنوان «صحیفة الزهرا علیها السلام» منتشر شده، با «مصحف فاطمة(س)» تفاوت دارد؛ زیرا در این کتاب‏ها عمدتاً دعاهای منسوب به آن حضرت(س) به چشم می‏خورد نه آنچه روایات درباره مصحف فاطمه گفته‏اند.


  • آشپزباشی سرآشپز

مصحف فاطمه

نظرات  (۷)

افسران برای هیچ و پوچ من را یک ماه غیر فعال کرد
متاسفم برای این سایت
عقده ای که به خاطر یک پیامک رضا از من داشت اینکار را کرد
  • دوستداران کربلایی حسین عینی فرد
  • سلام علیکم افسر عزیز:

    با پست ویژه سالگرد یک ساله شدن وبلاگ دوستداران کربلایی حسین عینی فرد بروز و منتظر حضور گرم شما هستیم.

    هو یا علی مدد
  • پوریا رودبارانی
  • جمع کن خودت رو

    خوب بود خوشم اومد

    سلام عزیزم........تا اینجا که رسیدی و کلی زحمت کشیدی براش...ادامه بده ...خوب میدونی چی میگم ....

    سلام همه کسم
    چشم
    به اونی که میگی میرسونمش
    بی همگان به سر شود بی‌تو به سر نمی‌شود

    عاشقتم


    راستش حس و حال خوندن مطلب طولانی نبود
    ولی مطالب جالبی به نظر میان
    ان شاالله سر فرصت مطالعه میکنم
    موفق باشید یا زهرا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی