گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

بایگانی

مسلک یوگا

يكشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۲۲ ب.ظ

تاریخ شروع فعالیت
:

با قدمتی در حدود 500 سال قبل از میلاد – در کشور هندوستان

موسس
: گویه سوتره

رهبر فعلی : افراد آموزش دیده

 

اعتقادات دینی و اصول مبنایی :

دوری از امیال نفسانی – پرهیز از آزار جانوران – دوری از مکر و فریب – دوری از دزدی و هر گونه شهوت – رعایت نظام یوگا ( نظافت – آرامش – آرامش نفس – مطالعه و دعا )

 

محدوده ی فعالیت :

در اکثر کشورهای دنیا

 

نحوه ی تبلیغ :

چاپ کتاب – برگزاری جلسات آموزشی – سایتهای اینترنتی و سی دی های تبلیغی

نقد :

این افراد معتقد هستند که افراد در مراحل بالا قدرتهایی دارند که این قدرتها را با یوگا می توانند تقویت کنند در حالیکه این قدرت روحانی باید از یک منبع متعالی گرفته شود نه از خود شخص و این منبع متعالی همان خداست .

اشکال دومی که بر یوگا وارد است اینکه اصلا خدایی در آن وجود ندارد . و ترویج دهنده ی اومانیسم یا همان انسان خدایی است به گونه ای که انسان خود خداست .

همانگونه که معلو است ، « یوگا » آیین پرستش « شیوا » خداوند الحادی هندویان باستان است که در قالب اوراد، اذکار، وضعیت های خاص بدنی، نرمش ها و سماع های مخصوص و ... سازمان دهی شده است. اما موضوع موقعی نگران کننده می گردد که بدانیم « شیوا » همان تمثال « شیطان » در آیین هندو است .

به واسطه ی برقراری کلاس های یوگا، سایر اجزای یوگا نیز به مشتاقان فراگیری این ورزش تئوسوفیکال،  آموزش داده  می شود و حتی فلسفه ی یوگا و عرفان های هندی و بودایی نیز به فراگیران ارایه می گردد.

 

 امروزه یوگا شهرتی جهانی یافته و در سراسر جهان، طرفداران بی شماری یافته است. متاسفانه کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طی سال های اخیر، شاهد رشد فزاینده ی کلاس های آموزش یوگا در سراسر کشور بوده ایم؛ به نحوی که با حسابی سرانگشتی می توان حدس زد که حداقل چند صد هزار نفر در سراسر کشورمان، به فراگیری و سپس استفاده از تعالیم یوگا، مبادرت ورزیده اند.

 

 در طی این کلاس ها، ضمن تعلیم حرکات ورزشی یوگا (آسانا)، سایر تعالیم مرتبط با یوگا از جمله عرفان های غیر الهی هندو و بودایی نیز به فراگیران آموزش داده می شود تا آن ها بتوانند با تمسک به عرفان های نامبرده، روح و جسم خود را اعتلا بخشند.

 

نقد و بررسی

 

یوگا را از ابعاد مختلف می توان نگریست و آن را تحلیل و بررسی کرد .

 

· شکی نیست که یوگا بر آمده از مکاتب فلسفی و عرفانی هندی است ، لذا در مبانی با آنها مشترک است . اموری از قبیل تناسخ ، نیروانا ، ریاضت ، اصل رنج ، اندیشۀ وحدت کیهانی و شریعت های انسان مدار از اصول و مبانی یوگاست .

 

· از قبیل مراحل هشت گانه یوگا و خصوصاً کالبدهای هفت گانه و چاکراها و ناد ی ها که با هم سیستم انرژی کل بدن را تشکیل می دادند . هیچ یک از اینها براساس مطالعات علمی و استدلالهای فلسفی یا وحی آسمانی اثبات نشده است . این امور تجربیات برخی افراد است که در زمانهای گذشتۀ دور می زیست ه اند . حال جای این سؤال وجود دارد که آیا تجربۀ شخصی در صدها سال گذشته می تواند راهی برای انسان امروز جهت نیل به حقیقت و واقعیت گشاید ؟ راهی که نه پشتوانۀ وحی الهی دارد و نه از سوی استدلالهای عقلی حمایت و تأیید می شود . آیا بهتر نیست برای به فعلیت رساندن نیروها و استعدادهای درونی از راهی که خدای خالق هستی گفته است ، برویم ؟

 

· گیریم تمام اصول ، مبانی و راهکارهای یوگا درست باشید ، در اینصورت آنچه ما در اختیار داریم ، یک سلسله تکنیک های پیچیده برای حصول آرامش و سکوت درونی است که این امر انسان را از انواع تنش ها و استر س های روزمره دور می سازد . در اینجا سؤال مهمی که وجود دارد و آن اینکه یوگا را با عرفان چه کار ؟ عرفان مؤلفه های خاصی دارد . مؤلفه هایی از قبیل : تقرب به خالق هستی ، رهایی از دنیا ، زمان و مکان ، یافتن راهی برای دریافت مستقیم حقیقت به نام مکاشفه ، توجه به باطن و درون جهان و انسان ، استفاده از ریاضتی که براساس شریعت باشد و در نهایت یافتن آرامشی که با اعتماد به قدرت و علم بی پایان الهی حاصل شود . حال اگر این عناصر در مکتبی وجود داشت آن مکتب ، عرفانی است . در حالیکه یوگا از بسیاری از این مؤلفه ها خالی است . لذا باید حد آن را دانست و آن را با عرفان خلط ننمود . یوگا یا نوعی ورزش ذهنی است یا روشی برای تعادل ذهن و جسم یا راهکاری برای نیل به آرامش . هیچ یک از این تعاریف ، عرفان نیست .

 

· محور تمام تکنیک های یوگا ، کار با جسم و بدن و ماده است . در حالیکه اولین قدم عرفان بریدن از بدن و ماده است و این همان چیزی است که در تعالیم دینی از آن به انقطاع تعبیر می شود و شریعت راهکاری است برای حصول این مقصود .

 

· مهمترین یا یکی از مهمترین اهداف و فواید یوگا آرامش است . این در حالی است که بر اساس آیه ای از قرآن کریم آرامش یا سکونت نفس از هیچ راهی جز یاد خدا ، اعتماد به او و تکیه به علم و قدرتش حاصل نمی شود : الا بذکر الله تطمئن القلوب

· گذشته از اینکه اینگونه مکاتب که در کشور ما رواج پیدا کرده اند ، معمولاً همراه با آلودگیهای مختلف مطرح می شوند و راه آنها کج می گردد .

 
  • آشپزباشی سرآشپز

یوگا

نظرات  (۱)

سلام بزرگوار.........

ممنون از مطالبتون ...بسیار مطالب خوبی رو انتخاب کردید ..حداقل اطلاعات خوبیه ...

خدا خیرتون بده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی