گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

بایگانی

عرفان سای بابا

يكشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۱۹ ب.ظ


سای بابا

بیوگرافی:
باگوان ساتیا سای بابا در سال 1962 در دهکده ی پوتا پارتی در هندوستان به دنیا آمد . او در سن14 سالگی مدعی شد که از سوی خداوند برای هدایت همه ی انسانها ظهور کرده و روح خدا در جسم او حضور دارد . همچنین آیین خود را حاکم بر تمام ادیان دانست .

 

روش تبلیغ سای با با

 

جادوگری – بیان ساده ی مطالب – دیدارهای حضوری

 

دیدگاههای سای بابا

 

· حاکم دانستن آیین خود بر تمامی ادیان

 

او معتقد است که همه ی ادیان و مذاهب در یک سطح بوده و نسبت به یکدیگر برتری خاصی ندارند . او فقط آیین خود را بر همه ی ادیان و مذاهب برتر می داند .

نقد :در این گفته ی او تناقض وجود دارد در حالیکه معتقد است همه ی ادیان هم سطح هستند پس چگونه اعتقاد دارد دین او بر همه برتری دارد ؟ البته برابر دانستن ادیان و مذاهب نشات گرفته از پلورالیسم دینیست که دین اسلام آن را ناقض می داند.

 

· عدم تصویر روشن از خدا

 

سای بابا تصویر روشنی از خدا در آموزه های آیین خود ارائه نمی دهد . تعابیری همچون همه ی انسانها جزئی از خداوند واحد هستند – شما همه سلولهای زنده در بدن خداوند هستید و ... از نکاتیست او می گوید . 1

نقد : در دیدگاه او این چنین است که انسانها خدا را درست کرده اند پس باید با از بین رفتن انسانها خدا نیز از بین برود در حالیکه در اعتقاد ما چنین است که خداوند واجب الوجودیست که به هیچ چیز نیازمند نیست و با از بین رفتن چیزی (ممکن الوجود ها ) خدا از بین نمی رود . و علت در مبهم گذاردن خدا در آیین سای ، نشان دادن بابا به جای خدای واقعیست .

 

· تکیه بر تصرفات و کار های سحر آمیز

 

بسیار ی از رهبران فرقه های هندی بعضی ریاضتها را متحمّل می شوند که منشاء آن اعمال منافی عفت و مخالف عقل است و طی این ریاضت ها به بعضی اعمال دست می زنند و افراد نا آگاه را بسوی خود جلب می کنند . سای بابا نیز از چنین افرادیست که مردم را اغوا کرده و بسوی خود جمع می کند .

 

· خدای خیالی مریدان

 

سای بابا با استفاده از گرایشهای مقدس و فطری پیروان خود که عشق و علاقه به پرستش خداوند دارند ، مدعی شد که خدا در او حلول کرده و معجزه ی او تولید خاکستر با دستش است ، در پی این بی اطلاعی افرادی را به دور خود جمع کرده و ادعای خدایی کرد . او چنین عباراتی را به مریدان خود القا می کند :

خودتان را محصور من بدانید ! به من مشغول باشید ! جنون بابا را در زندگیتان خلق کنید و ...

نقد :در تعریف خدا به زبان فلسفی کلماتی مثل واجب الوجود کاربرد دارد به این معنا که به غیر وابسته نیست ، چه در خلقت و چه در بقاء . حال این چگونه خداییست که در بوجود آمدنش نیاز به پدر و مادریست و در بقایش به غیر وابسته؟

 

اگر فردی بدین نحو افراد را به خود بخواند ، نشان از حقّه بازی و نیرنگ این فرد است تا نیازهای خود را با وجود مریدان غنی کند ، که صد البته در چنین حالتی نیازها برآورده نمی شود ؛ چون انسان کمال طلب و زیاده خواه است که این افزون طلبی کار دستش می دهد .

 
  • آشپزباشی سرآشپز

سای

عرفان سای بابا

سای بابا

بابا

نظرات  (۱)

کسی دعانویس غیر مسلمون سراغ داره؟خواهش می کنم اگه کسی رو سراغ دارید کمکم کنید.برای باطلیه طلسم و جادو می خوام.کارم انجام شه 500 شیرینی میدم09377420204فرنیا هستم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی