گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

گرگی در لباس میش

پیرامون کتاب پاره نقدی بر عرفانهای نوظهور

بایگانی

عرفان دالایی لاما

يكشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۱۶ ب.ظ
دالایی لاما

 

تنزین گیاتسو مشهور به دالایی لامای چهاردهم در ششم جولای 1935در شمال شرق تبت ودر خانواده ای روستایی به دنیا آمد . تبتی ها بر این اعتقادند که بعد از در گذشت یک دالایی لاما (به معنی اقیانوس خرد)، دالایی لامای بعدی تجسم اوست و همه آن ها تجسم یافته و تناسخ های بودای مهر ( بودای بزرگ ) اند از همین جهت است که برای دالایی لاما قداست ویژه ای قائلند و درک حضور او را فیضی بزرگ می دانند. دالایی لامای چهاردهم از دو سالگی (یعنی 4 سال بعد از درگذشت دالایی لامای سیزدهم) شایسته مقام دالایی لامایی شناخته شد و تاکنون این منصب را داراست هنگامی که در سال 1949 چین به تبت حمله کرد، دالایی لاما با صدها تن از مریدانش به هند گریخت و دولت تبت را در تبعید تشکیل داد و بعدا توانست غیر از زعامت دینی ، زعامت سیاسی را هم بدست گیرد.

ادعای صلح طلبی دالایی لاما به گونه ای افراط گرایانه است که وی با اعدام صدام که فردی جانی و متجاوز بوده و در طول 2 دهه جان میلیونها تن را گرفت مخالفت کرد.

 

دالایی لاما در سال 1989 برنده جایزه صلح نوبل شد. امروزه اعطای جایزه صلح نوبل بیشتر صبغه ی سیاسی پیدا کرده است، چرا که افرادی همچون انورسادات، جیمی کارتر، شیرین عبادی، محمد البرادعی، میخائیل گورباچف و یا سردمداران رژیم اسرائیل همچون شیمون پرز، اسحاق رابین در بین برندگان صلح نوبل یافت می شوند. در حقیقت دالایی لاما از این جهت که در برابر چین مواضع سیاسی غیر هم سو دارد و غربی ها می توانند به عنوان حربه ای علیه چین از او استفاده کنند در این انتخاب نقش داشته است.

در شهریور 85 خبر اعطای مدال طلای کنگره امریکا برای اولین بار به یک فرد خارجی ( دالایی لاما ) باعث تعجب افکار عمومی در جهان شد. دالایی لاما تاکنون بارها شیفتگی و نزدیکی خود به رژیم صهیونستی را اظهار نموده است. وی با شعار صلح گرایی چند مسافرت رسمی به اسرائیل داشته است و رسما در مقابل دیوار ندبه در اورشلیم به ادای احترام و نیایش پرداخته است.

اندیشه های دالایی لاما

شادی و خوشبختی هدف زندگیست نه چیز دیگر

 

دالایی لاما بیش از همه به یک امر نظر دارد و آن رسیدن به شادمانی است. شادی از دید وی هدف زندگی است و غایت سیر سالک در همین مسئله خلاصه می شود. وی در این مورد می گوید:

« از نظر من شادی می تواند از طریق آموزش و تمرین فکر به دست آید. در مقابل این اعتقاد متون دینی ما چنین اشاره می کند که اگر شادی و سروری که بر آمده از دلبستگی های دنیا باشد ارزش واقعی ندارد و موجب دوری از خدا می شود نه نزدیکی به او. ( مراجعه شود به کتاب زندگی در راهی بهتر – دالایی لاما – ص60 )

اعتقاد به تناسخ

 

ازمنظر دالایی لاما اعتقادبه تناسخ فواید اخلاقی و اجتماعی دارد و بار غم انسان را کاهش می دهد . او در مورد مرگ یکی از عزیزانش می گوید :

کسانی که به تناسخ باور دارند در مصیبتها یا اصلا رنجی نمی برند و یا تحمل مصیبت و جدایی دوستان و عزیزان برای او خیلی آسان است. 1 در مقابل این اعتقاد لاما دین مبین اسلام چنین جواب می دهد که اگر فرد بر این اعتقاد باشد که بعد از مردن به جسم دیگری می رود و در آن جسم به زندگی خود ادامه می دهد پس انسان محدود به این دنیا می شود و انسان تنها در این دنیا باقی می ماند و به هدف خود که رسیدن به کمال و خداوند متعال است ، نمی رسد و درجا می زند آیا مسهک نیست؟.

دین درکلام دالایی لاما

 

دالایی لاما دین را نه مسیری واقعی و راهی حقیقی که یک سرگرمی شخصی آرام بخش می داند. چنان که میگوید: «پنج میلیارد انسان روی کره زمین زندگی می کنند و من معتقدم به پنج میلیارد دین نیاز داریم.

در بیان بالا آنچه دالایی لاما در برابرش سرتسلیم فرود آورده، همان است که امروزه از آن به «کثرت گرایی دینی» و « پلورالیزم دینی» یاد می شود.

اما آخرین نکته درمورد دالایی لاما این است که امروزه دالایی لاما از طرف جامعه غربی بسیار مورد توجه قرار گرفته و از وی تبلیغ فراوان می شود تا جایی که هم شخص او و هم مکتبی که عرضه کرده، دستاویز دسته ای از آثار هنری در سینمای هالیوود ـ هم چون مجموعه های 2012 و آخرین کنترل کننده باد ـ قرار گرفته است و از او به عنوان منجی و احیاگر معنویت در عصر جدید یاد شده است. از اغراض سیاسی غربیها که صرف نظر کنیم ریشه این توجه را باید در آموزه های معنوی و عرفانی دین بودا جستجو کرد؛ چرا که این دین الحادی نه فقط موضع منفی نسبت به تمدن جدید غرب ندارد، بلکه با ارائه دسته ای از دستورات مدارا محور و آشتی جویانه، می تواند انرژی هایی را که ممکن است برای تغییر تمدن غرب به کار بیفتد به تغییر در درون خویش به کار اندازد و حتی قدمی فراتر گذاشته و از طالبان معنویت و عرفان، انسان هایی سربه راه و صلح طلب بسازد. چرا که در نگاه بودیسم، برای رسیدن به سراب شادمانگی باید همه چیز را مطلوب و زیبا دید وآن چه که نیاز به دگرگونی دارد، جهان بیرون و حکومت ها و فرهنگ ها نیست بلکه نگاه انسان ها باید تغییر کند. در اندیشه یک بودایی، هرچند که رنج وجود دارد؛ اما باید پذیرفت که این رنج ها و ظلم ها نه از پیامدهای تمدن غرب بلکه لازمه هستی و جزء ذات جهان است. بنابراین تمدن غرب نیاز به تغییر ندارد، مهم این است که انسان ها بتوانند از کوه رنج ها « شادی » بیافرینند و از موج طوفان گذر کنند.

از جمله کارهای دالایی لاما میتوان به :

 

· دیدار دالایی لاما با بوش و اوباما

 

· موضع گیری دالایی لاما در برابر نظام اسلامی در جریان فتنه

 

· دیدار دالایی لاما با صدر اعظم آلمان

 

· دیدار دالایی لاما از اسراییل و دعا در مقابل دیوار ندبه

 

· حمایت مستقیم کاخ سفید از دالایی لاما و .... اشاره کرد .

  • آشپزباشی سرآشپز

دالایی لاما

عرفان دالایی لاما

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی