عرفان تی ام ( مدیتیشن )
يكشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۱۹ ب.ظ
تی ام
تاریخ شروع فعالیت : 1956 – در کشور هند
موسس : مهاراش ماش یوگی
رهبر فعلی : مهاراش مانی یوگی
اعتقادات دینی و اصول مبنایی :
اعتقادی به دین ندارند - مدعی هستند که می توانند صورتی عالی از مراقبه را برای انسان ممکن سازند - مبارزه با بی انضباطی و نابسامانی را از ریشه به جای پرداختن به مسایل سطحی می داند – معتقد هستند که می توانند جامعه ای هماهنگ و مثبت را ایجاد کنند
محدوده ی فعالیت :
در اکثر کشور های دنیا
نحوه ی تبلیغ :
چاپ کتاب – برگزاری کلاسها – سایتهای اینترنتی
نقد :
ساده ترین نقدی که بر این گروه وارد است این است که اگر بخواهیم یک جامعه ی هماهنگ و مثبت را بسازیم نیازمند قوانین و دستوراتی هستیم که به آن دین گفته می شود پس چگونه شما می خواهید جامعه ی آر مانی را بسازید در حالیکه به دین اعتقادی ندارید ؟ آیا این تناقض در اعتقاد نیست ؟
تی اس ام
رهبر این فرقه شخصی به نام جمشید رضا حاجی اشرفی می باشد که ایرانی الاصل بوده و در سال 1370 این فرقه ی انحرافی را پایه گذاری کرده است . میتوان گفت تی اس ام در حقیقت دنباله ی همان تی ام است .
از جمله فرقه هایی که با هدایت مستقیم سرویسهای سیا و موساد و اتاق فکر صهیونیستی فعالیت می کند تی اس ام است . مدیتیشن یا همان تی اس ام به معنای تفکر و عبادت است اما نه عبادتی که قابل قبول خدا باشد بلکه همان اومانیستی یا خود خدایی است . مرکزیت این فرقه در آمریکاست و شخص اشرفی از اعضای اصلی این فرقه این آموزه را یادگیری کرده و به ایران آورده است .
Tsm با تکیه بر تناسخ اعتقاد به معاد و پاسخگویی به اعمال را رها کرده و باب جرات بر گناهان را برای هواداران خود باز می کند . متاسفانه روابط نامشروع و غیر اخلاقی در این فرقه بسیار زیاد است ، اعتقاد به عشق اتفاقی و زوج عرفانی دارند به گونه ای که رو رد روی هم مینشینند و به یکدیگر خیره می شوند تا عاشق یکدیگر می شوند یا همدیگر را در آغوش می کشند و این حالت فرقی نمی کند که دو مرد باشند یا دو زن یا افراد نامحرم به یکدیگر و ...
نقد : باید توجه داشت که معتقدین تناسخ منکر معاد هستند و قیامت را انکار می کنند و علت ترویج تناسخ در هند این مسئله بود که استعمار گران و غاصبان سرزمین وسیع هند برای توجیه زندگی فقیرانه ی مردم هند و چپاول آنان همواره القا می کردند که در این زندگی ما در لباس حاکمان ظاهر شده ایم و در ناز و نعمت زندگی می کنیم و شما در فقر به سر می برید ولی هرگز ناراحت نباشید زیرا در دوره ی بعدی که بر اثر تناسخ پیش می آید جای ما با شما تغییر کرده و شما دارای یک زندگی پر ثروت و ما در فقر و تنگدستی خواهیم بود .
اما در مورد تناسخ ادله ی زیادی اقامه شده ولی ما به دو مورد آن اکتفا می کنیم :
· نفس انسان در اثر رسیدن بدن قبلی او از قوه به فعل ، از قوه به فعلیّت رسیده است و لذا اگر دوباره این نفس به فعلیّت رسیده ، به بدنی که بالقوه است تعلق گیرد معنایش پدید آمدن موجودیست با بدن بالقوه و نفس بالفعل ، در حالی که اجتماع بالقوه و بالفعل با یکدیگر محال است (که می شود همان اجتماع نقیضین ).
· انتقال نفس نسخ شده به جنینی که مستعدّ نفس جدید است مانع از تعلق نفس جدید به جنین نیست . در نتیجه دو نفس در یک بدن ، جمع می شوند و این به معنای جمع شدن دو نفس و دو شخصیّت در یک بدن است که بطلان آن واضح است.
· اما در مورد حتمیّت معاد : اگر بگوییم برای انسان معادی نیست این اتهام را به خدا زده ایم که خدا کار بیهوده و عبث انجام داده در حالیکه این عمل با حکمت الهی منافات است چون خالق حکیم کار بیهوده انجام نمی دهد . و اینکه می گوییم خداوند حکیم کار بیهوده نمی کند به خاطر آن است که کار بیهوده دارای هدف غیر عقلاییست در حالی که حکیم در کار خود هدف عقلایی دارد . حال اگر خدا که انسان را آفریده همه چیز را برای او مسخّر کرده ، پیامبر ها و امامن برای او فرستاده سرانجام او را از بین ببرد و هیچ هدفی در فعل خود نداشته باشد تما این کارها بیهوده خواهد بود .
· و آیا تناسخ با عدالت الهی سازگار است ؟ مثلا شخصی فردی را به قتل برساند و فردی دیگر هزاران نفر را به قتل برساند ، آیا مساویست هر دوی آنها به حیوانی پست و مساوی تبدیل شوند ؟ و آیا با این عمل آنها تنبیه می شوند ؟ و اگر تنبیه می شوند باید دوباره چنین اتفاقی نیفتد پس چرا آمار قتل رو به افزایش است؟
سمبل و نماد این فرقه درخت می باشد که ریشه را استاد اعظم و تنه ی آن را خانم ن.غ ( که نماینده شاخه در ایران است ) و سر شاخه ها را همسر این خانم و افراد پیرو آنان تشکیل می دهند . این گروه هم در سیاست و هم در اخلاقیات انحرافت فاحشی را بوجود آورده اند .
madar jndho
hram zadh